СВ. ДИОНИСИЙ АРЕОПАГИТ
По времето, когато св. апостол Павел бил в Атина (вж. Деян.17:16-34), той бил поканен да изложи своето учение на Ареопага, знаменития хълм недалеч от Акропола, където от древност се събирал едноименният атински съвет на старейшините. Тук Апостолът проповядвал за Христовото възкресение и за страшния Христов съд. Много от слушателите се отнесли недоверчиво към новото учение. Но имало и такива, които повярвали на думите му и се обърнали към Христа.
Между тях бил и Дионисий, който бил член на Ареопага.
След проповедта на св. ап. Павел, Дионисий се убедил в истинността на неговото учението, но не се кръстил веднага. Това не останало скрито за св. ап. Павел. На излизане от Атина той срещнал един слепец, когото изцелил. Апостолът пратил този човек при Дионисий, за да може свидетелството за чудесното изцеление да го накара по-бързо да приеме св. Кръщение. И наистина Дионисий Ареопагит се кръстил с целия си дом.
След кръщението Дионисий следвал ап. Павел неотлъчно три години като негов ученик и бил ръкоположен от Апостола за епископ на Атина. Също като своя учител, св. Дионисий загинал мъченически за вярата.
Името на св. Дионисий Ареопагит носят 4 знаменити богословски трактата: „За небесната йерархия”, „За църковната йерархия“, „За Божествените имена” и „За мистичното богословие“, които изследователите обединяват под общото название „Ареопагитики“ или „Ареопагитски корпус“. Тези трактаки са достигнали до нас в по-късни текстове и споровете за тяхното авторство продължават и досега. Независимо от тези спорове обаче, безспорна е богословската задълбоченост на „Ареопагитиките“, призната от най-големите авторитети, включително от св. Максим Изповедник, св. Иоан Дамаскин, св. Григорий Палама и пр.
Църквата възпява св. Дионисий Ареопагит с думите:
Небесната врата преминал духом
като ученик на достигналия до третото небе апостол, Дионисие,
обогатил си се с целия разум на неизповедимите
и си озарил седящите в тъмата на незнанието
и затова зовем: радвай се, отче всемирни.