СВ. БОГОЯВЛЕНИЕ
Днес честваме Кръщението на Господ Иисус Христос в река Йордан. Този празник наричаме Богоявление, защото в този ден Господ се явил на света за обществено служение и защото същевременно Бог явява на човеците своята триединна същност. До IV век този празник бил съединен с Рождество Христово под общото име – Богоявление.
Наскоро преди Кръщението Господне св. Иоан Кръстител бил започнал покайната си проповед във Витавара отвъд Йордан. Иоан е предсказаният от пророк Малахия Вестител, който трябва да приготви пътя на Господа (Мал. 3:1). За него говори и великият пророк Исаия: „Гласът на викащия в пустинята говори: пригответе път Господу, прави направете в пустинята пътеките за нашия Бог“ (Ис. 40:3).
Иоановият призив:
„Покайте се, защото се приближи царството небесно!“ (Мат. 3:2) привлякъл мнозина, дори фарисеи и садукеи. „Тогава излизаха при него Иерусалим, цяла Юдея и цялата Йорданска околност, и се кръщаваха от него в реката Йордан, като изповядваха греховете си.“ (Мат. 3:5-6) Най-сетне при него идва да Се кръсти и Сам Господ, Който на въпроса на Иоан „Аз имам нужда да се кръстя от Тебе, и Ти ли идеш при мене?“ смирено отговаря: „Остави сега; защото тъй нам подобава да изпълним всяка правда.“ (Мат. 3:15)
„И ето, отвориха Му се небесата, и видя Духа Божий да слиза като гълъб и да се спуща върху Него. И ето, глас от небесата, който казваше: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение“. (Мат. 3:16-17)
В този миг се възвестява на света великата тайна, за която загатва Старият Завет: тайната на Божествената Троица. Отец се явява на човешкия слух, Духът – на зрението, а въплътеният Бог Син като човек общува с човеците.
Пророк Иоан свидетелства:
„Ето Агнецът Божи, Който взема върху Себе Си греха на света“ (Иоан 1:29) и чрез Кръщението на Иисус е изявена Христовата мисия в света и е посочен пътят на спасението. А чрез светото Кръщение в нас трябва да умре старият греховен човек, за да излезем от свещения купел очистени, обновени и възродени.
Празникът Богоявление се нарича още Просвещение, защото Иорданското събитие ни просвещава, като ни показва Бога изявен в непостижимата тайна на единосъщната и неразделна Троица. Всеки от нас чрез светото Кръщение бива осиновен от Отеца на Светлината чрез заслугата на Сина и чрез силата на Светия Дух. За това истинско Просвещение славослови богоявленският кондак:
„Явил си Се днес на вселената и Твоята светлина, Господи, се отрази върху нас, които разумно Те възпяваме: дошъл си и си Се явил, Светлина непристъпна.“