СВ. АПОСТОЛ ЯКОВ БРАТ ГОСПОДЕН
Св. апостол Яков се нарича брат Господен, защото бил син на св. Йосиф, обручника на св. Богородица, от неговия първи брак, от който бил овдовял. В традицията на евреите е братя да се наричат и доведените деца в семейството и дори братовчеди в една фамилия. Името му се споменава в евангелския разказ, но данните за него са оскъдни до Христовото Възнесение, след което се разгръща неговото апостолство.
В първото си послание до коринтските християни св. апостол Павел говори, че след като се явил на повече от петстотин братя наведнъж, възкръсвалият Спасител се явил и на Яков (15:7). Когато другите апостоли тръгнали да проповядват благовестието по света, Яков останал в Йерусалим и оглавил християнската общност в града в продължение на 30 години. Той водел най-строг живот, постил и се молил непрестанно.
Заради благочестието и светият му живот, жителите на Йерусалим го наричали „праведен”.
Св. Яков председателствал първия Апостолски събор в Йерусалим (вероятно в 50 г. сл. Р.Хр.), на който било решено, че езичниците, които се присъединяват към Христовата църква, не е необходимо да изпълняват старозаветните обряди, за да могат да приемат свето Кръщение. Този събор послужил за образец на по-нататъшните църковни събори, на които пастирите на Църквата се съвещавали за делата на вярата.
Разпространението на християнската вяра все повече възбуждало гнева на юдейските началници и първосвещеници. Те повдигнали гонение против християните, затваряли ги в тъмници, убили архидякон Стефан и апостол Яков Заведеев. Народът изпитвал голямо уважение към св. Яков брат Господен, известен на всички като праведник. Затова юдейските водачи изкачили Яков на покрива на Храма, за да бъде чут от жителите на Йерусалим и поискали от него да отхвърли вярата в Христа. Но св. Яков изповядал възкръсналия Иисус Христос за Месия и Син Божи. Разгневени, фарисеите и книжниците го блъснали долу от покрива на Храма. Така св. Яков, брат Господен, предал душата си на Бога в 63 г. от Р.Хр.
Св. Яков брат Господен е автор на първото от апостолските послания в Новия Завет.
Той е съставил и Божествената св. Литургия, която носи неговото име и е послужила за образец на всички следващи литургисти.