Св. апостол Кодрат
Сведенията за св. апостол Кодрат черпим от първия църковен историк Евсевий Кесарийски. Кодрал бил ученик на някои от апостолите, преките ученици на Господа Иисуса Христа. Бил поставен за епископ в Атина на мястото на мъченически загиналия Атински епископ св. Публий. Обгрижвал добре своет паство и утвърждавал неговото единство в трудните времена на гонения. Този доблестен апостолски ученик е известен още и като апологет, защитник на християнското учение.
Около 125 г. той написал блестяща апология на християнството, която била дадена на император Адриан при посещението му в Атина. Като я прочел, императорът издал указ никой от християните да не бъде осъждан само заради това, че изповядва християнската вяра. Апологията на св. Кодрат е била на ръка у Евсевий Кесарийски, но впоследствие е изгубена. В това си съчинение апостолският ученик доказвал истината за божественото пратеничество на Христа Спасителя, като сочел извършените от него чудесни изцелявания на болни и възкресявания на мъртви. Той пише: “Делата на нашия Спасител можеха да се видят по всяко време, защото те бяха действителни. Излекуваните и възкръсналите са били виждани не само тогава, когато са били изцелени или когато са били възкръснали. Те са живеели след това доста дълго време – не само през време на земния живот на Спасителя, но и подир Неговата смърт. Някои от тях доживяха дори до наше време.“
Тези думи на църковния историк Евсевий Кесарийски свидетелстват, че св. Кодрат е бил дълголетник и че през втората половина на I век още са били живи излекувани и възкресени от Христа хора, които лично са свидетелствали за Неговите чудеса.
Някои изследователи считат, че апологията на св. Кодрат до Адриан всъщност е достигнала до нас под названието „Послание до Диогнет“. Това е един от бисерите на ранната апологетика, от който черпим ценни данни за живота на Църквата през I – II век.
Молитвите му към Господа да имаме!