СВ. АПОСТОЛ КОДРАТ
Сведенията за апостолския мъж Кодрат черпим най-вече от първия църковен историк Евсевий Кесарийски. Кодрал бил ученик на апостолите, преките ученици на Христа. Бил поставен за епископ в Атина на мястото на мъченически загиналия Атински епископ св. Публий. Обгрижвал добре своето паство и утвърждавал неговото единство в трудните времена на гонения.
Този доблестен апостолски ученик е известен и като апологет, защитник на християнското учение.
Около 125 г. той написал блестяща апология на християнството, която била дадена на император Адриан при посещението му в Атина. Като я прочел, императорът издал указ никой от християните да не бъде осъждан само заради това, че изповядва християнската вяра. Евсевий Кесарийски е разполагал с Апологията на св. Кодрат, но впоследствие тя е изгубена. В това си съчинение апостолският ученик доказвал истината за божественото пратеничество на Христа Спасителя, като сочел извършените от Него чудесни изцелявания на болни и възкресявания на мъртви. Той пише:
„Делата на нашия Спасител можеха да се видят по всяко време, защото те бяха действителни. Излекуваните и възкръсналите са били виждани не само тогава, когато са били изцелени или когато са били възкръснали. Те са живеели след това доста дълго време – не само през време на земния живот на Спасителя, но и подир Неговата смърт. Някои от тях доживяха дори до наше време.“
Тези думи свидетелстват, че св. Кодрат е бил дълголетник и че през втората половина на I век още са били живи излекувани и възкресени от Христа хора, които лично са свидетелствали за Неговите чудеса.
Някои изследователи считат, че апологията на св. Кодрат до Адриан е достигнала до нас под названието „Послание до Диогнет“. Това е един от бисерите на ранната апологетика, от който черпим ценни данни за живота на Църквата през I – II век.