Светлата пасхална седмица
Христос воскресе!
Седмицата, която следва Великден, се нарича „Светлата седмица“, защото изцяло минава под знака на незелязващата светлина на Христовото Възкресение. Освен това в древност е имало обичай на Пасха да се правят масови кръщения, а новопокръстените били обличани в светли бели дрехи, които след това те носели на богослуженията през следващите седем дни до Томина неделя (наричана също Нова неделя, Антипасха). Тези бели дрехи са също образ на нетварната Божия светлина и просветлението, което тя носи за човеците.
След дългия период на Великия пост през тази седмица не се пости дори в сряда и петък, а Църквата прави всичко възможно да ни помогне да запазим благодатта и радостта от Празника на празниците. Богослуженията и песнопенията са пасхални. Според синаксара дните от Великден до следващата неделя се считат като един-единствен пасхален ден. От една страна това е предобраз на Осмия ден, т.е. на бъдещия вечен живот в Царството Божие. От друга страна символичното седмократно удължаване на деня ни напомня, че Бог е творец и господар на времето.
Това са дни на непомрачена радост, която християните умножават като я споделят със своите близки и приятели, с които взаимно се поздравяват с победоносния възглас:
Христос воскресе!
Воистину воскресе!