НАЧАЛО НА РОЖДЕСТВЕНСКИЯ ПОСТ
На днешния ден започва четиридесетдневният пост посветен на Раждането на Спасителя, вторият по важност пост през годината.
Постът има духовна цел – той е нравствен и аскетичен подвиг с цел единението ни с Бога. Той се постига с усилена молитва, нравствено въздигане и телесно въздържание, според силите на човека.
Първата заповед за поста е дадена още в Рая, когато Бог забрани на първите хора да ядат от определен плод. Но човекът наруши заповедта и бе наказан.
В Стария Завет има редица примери за поста.
Моисей е постил 40 дни и 40 нощи (Изх. 34:28), за да се подготви да получи десетте Божии заповеди. Пророк Илия след строг пост, при душевна чистота и голяма ревност за Господа се удостоил да види Божията слава (3Цар. 18:13). Велик и строг постник е бил св. Йоан Кръстител.
Господ Иисус Христос на въпроса на учениците Му, защо не са могли да излекуват един бесноват, отговорил: „Тоя пък род не излиза освен с молитва и пост“ (Мат. 17:21). От апостолско време Църквата е приела светото Причастие да се предшества от пост и молитва.
Но пост телесен, без пост духовен, не допринася за спасението на душата, дори напротив, може да бъде духовно вреден, ако човек, въздържайки се от храна, се възгордява. Истинският пост е свързан с молитва, покаяние, въздържане от страсти, пороци и лоши дела, прощаване на обидите, въздържание от съпружески живот, от увеселителня и забавления. Постът не е цел, а средство за смирение на плътта и очистване от грехове.
Светите отци ни учат: „Когато постиш преди всичко примири се с врага си, като му простиш от сърце; като видиш беден не се отвръщай от него, но му помогни с каквото можеш; не завиждай никому; не осъждай никого; не поглеждай с пожелание; не протягай ръце към онова, което не ти принадлежи; не подавай ухо на клевети и лъжливи сведения за ближния си; нека устата ти да са затворени за всичко лошо за твоя ближен; пости с очи и уши, с ръце и нозе, с ум и сърце! Бъди благоговеен във всичко, – бъди всякога смирен и кротък.“
Рождественският пост не е толкова строг, колкото Великия и Богородичния пости. През този пост освен първата и последната седмица, както и в сряда и петък, в останалите дни се разрешава риба.